موعود
                        نقش امام حسن عسكرى (عليه السلام) در هدايت علمى و فرهنگى جامعه‏

نقش امام حسن عسكرى (عليه السلام) در هدايت علمى و فرهنگى جامعه‏

على حائرى مجددر كنار وظيفه هدايت اعتقادى مردم، مواضع علمى امام عسكرى (ع) در پاسخ هاى قاطع و استوار د...

بازگشت اسیران

بازگشت اسیران

برداشتی آزاد از یک واقعه تاریخی توسط عباس یوسفی ویدئو بازگشت اسیران جست و جویی در تاریخ است تا از نش...

مجامع مخفى‏

مجامع مخفى‏

اسماعيل شفيعى سروستانىپيرامون مجامع مخفى را مجموعه اى از افسانه ها، نشانه ها و نمادها فرا گرفته است ...

امام زمان (ع) و سرانجام يهود

امام زمان (ع) و سرانجام يهود

يكى از دشمنان خطرناك حضرت مهدى (ع) و يارانش، يهود است؛ خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: «همانا شديدتر...

بلواى يهود

بلواى يهود

گفت‏وگو با مارك وبر 1نژادپرستى يهودى و حاكميت آن بر كشورهاى غربى به خصوص آمريكا باعث شده است كه قوان...

  • نقش امام حسن عسكرى (عليه السلام) در هدايت علمى و فرهنگى جامعه‏

  • بازگشت اسیران

  • مجامع مخفى‏

  • امام زمان (ع) و سرانجام يهود

  • بلواى يهود

آگهی

ع. فانى‏
برائت، از اصول مهمّ و اساسى‏ اسلام و آئين حيات انسان‏ها در جهان است. قرآن عزيز در آيات بسيار آن را مورد تأكيد قرار داده و از امّت اسلام به طور جدّى‏ آن را مطالبه كرده است.
برائت از دشمنان خدا و بشريت، اصلى‏ بنيادين در مكتب اهل بيت (ع) به شمار مى‏ رود و در كنار حبّ خداوند و اولياى‏ او، حقيقت و روح دين محسوب مى‏ شود و بدون آن، اساساً ايمان تحقّق نمى‏ يابد.

نوشته: آنتوان بارا (نويسنده نامدار مسيحى )
ترجمه: م- آزاد اردبيلى ‏
هيچ حماسه انسانى در گذشته و حال به اندازه حماسه شهادت حسين، عليه ‏السلام، در كربلا مورد تحسين و توجه عاطفى قرار نگرفته و جنبه آموزشى نداشته است. اين حماسه به عنوان يك رويداد عاطفى و احساسى نقطه عطف مؤثرى در روند عقايد اسلامى شده است.

هنگامى كه ديگران هواى نفس را بر هدايت مقدم بدارند او [مهدى موعود (ع)] اميال نفسانى را به هدايت بر مى گرداند و در شرايطى كه ديگران قرآن را با رأى خود تفسير و تأويل خواهند كرد او آراء و عقايد را به قرآن باز مى گرداند. او به مردم نشان خواهد داد كه چگونه مى توان به سيره نيكوى عدالت رفتار كرد و او تعاليم فراموش شده قرآن و سيره نبوى را زنده خواهد ساخت.

نویسنده: میرصادق سیدنژاد
از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاکنون همواره دو جریان حقّ و باطل به موازات هم پیش‏رفته و کره خاک هیچ‏ گاه از مصاف این دو جریان خالی نبوده است. پیروان هر یک از حق‏ مداران گذشته، همواره بسترسازان حق‏ گرایان آینده بوده‏ اند و حق گرایان آینده تداوم‏ بخشان راه حق‏ پرستان گذشته. وضعیت باطل‏ پیشه‏ گان و دورافتادگان از صراط مستقیم نیز بر همین منوال بوده است.

امام کاظم(ع) تلاش کردند شاگردانی را تربیت کنند که هم به دفاع عقلانی از دین و عقاید مذهب شیعه بپردازند و هم اینکه در ارتباط با قرآن و حدیث یک نگاه کامل و همه بعدی داشته باشند.

احمدرضا يزدانى ‏مقدم‏
در مقاله حاضر به عنوان مطلع سخن در باب اميرالمؤمنين، عليه‏ السلام، به موضوع «حديث غدير» و مفهوم «ولايت» در حديث غدير پرداخته شده و با بهره‏ گيرى از روايات اهل سنت نشان داده شده كه كلمه «مولى » در حديث غدير درست‏ به همان معنا كه در آيه شريفه قرآن: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» آمده است.

خطابه بلند «محمد» كه سلام ودرود پاك خداوند بر او باد، در گرماگرم غدير، سروده‏اى آسمانى بود كه واسپس قرنهاى دراز دورى و دلتنگى، آهنگ گوشنواز آن در همه عوالم هستى طنين افكنده است. كران تا كران باديه و گرداگرد غدير را انبوه زايران كوى دوست پوشانده بود، منبرى از جهاز اشتران بر پا شد و سكوتى بر تمامى صحرا سايه افكند، و همگان حيران، گوش و چشم به بلنداى منبر داشتند و محمد، كه همگان را به نام خداى كعبه، خداى آسمان و خداى زمين مى‏خواند و دعوتى بزرگ به سوى همه پرهيزكارى و تقوى ...

محمدابراهيم موحد
ترجمه: محمدرضا انصارى

اشاره: شايد برخى  گمان كنند كه عيد غدير تنها اختصاص به شيعيان دارد و در كلمات پيامبر اكرم، صلى ‏الله‏ عليه وآله، اشاره‏ اى  به لزوم بزرگداشت آن نشده است. اما بايد گفت كه عيد غدير نيز چون عيد فطر و قربان از اعياد اسلامى ، بلكه از بزرگترين اعياد است، و نخستين كسى  هم كه اين روز را به عنوان عيد اسلامى  معرفى  كرد، خود پيامبر اسلام، صلى ‏الله‏ عليه وآله، بود. آنچه در پى  خواهد آمد تحقيقى  است در زمينه سابقه تاريخى  عيد غدير كه اميدواريم مورد استفاده خوانندگان عزيز واقع شود.

برگرفته از كتاب الغدير
رسول خدا صل الله عليه وآله در همين سال هجرت، زيارت خانه خدا (كعبه) را با اجتماع مسلمين آهنگ فرمود. و در ميان قبايل مختلفه و طوايف اطراف برحسب امر آنحضرت اعلان شد، و در نتيجه گروه عظيمى بمدينه آمدند تا در انجام اين تكليف الهى (اداى مناسك حج بيت الله) از آنحضرت پيروى و تعليمات آنحضرت را فرا گيرند.

حضرت امام علی النقی علیه السلام در نیمه دوم ماه ذی الحجه، سال 212 ق در اطراف مدینه و در منطقه «صریا» چشم به جهان گشود. پدر گرامی اش حضرت جوادعلیه السلام و مادر ارجمندش سمانه مغربیه از بانوان با فضیلت تاریخ می باشد. مشهورترین القاب آن گرامی نجیب، مرتضی، هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، مؤتمن، طیب، متوكل و عسكری است و در برخی منابع «ابوالحسن الثالث» و «فقیه عسكری» نیز گفته اند.

طرح روز

جستجو

جدیدترین نظرات

اوقات شرعی


آگهی
آگهی
آگهی
آگهی

سرخط خبرها